Odżywka białkowa dla kobiet – jak wybrać najlepszą?

Nie od dziś wiadomo, że w zdrowym ciele, zdrowy duch, zaś aktywność fizyczna jest istotnie najlepszą i najprostszą drogą, by uzyskać wymarzone komponenty ciała. Rzecz jasna, w połączeniu ze zdrową i dobrze zbilansowaną dietą. By jednak przybliżyć się do tego celu i skrócić czas realizacji planu treningowego, polecam zastosować adekwatną do potrzeb jednostki suplementację, gdzie prym wieść będzie odżywka białkowa jako ważny makroskładnik diety i podstawowy budulec tkanek, w tym także mięśni. O wyborze najlepszej piszę więcej poniżej, a o czym nie sposób nie wspomnieć, to wybór stosownych protein dla… pań! Niniejszy artykuł chciałabym zadedykować odsetkowi kobiet zainteresowanych włączeniem suplementacji jako wsparcie treningu. Jak się bowiem okazuje, wiele z nich ma problem, gdy sprawa tyczy się zakupu białka, nie zdając sobie sprawy, że właściwie nie ma kategorii wyodrębniającej proteiny dla kobiet, gdyż jest to składnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania obu płci, nie tylko mężczyzn. O białku personalnie najlepszym więcej informacji w dalszej części artykułu. Zapraszam do lektury!

Funkcje białek w organizmie

Białko, o czym już wspomniałam we wstępie, to ważny makroskładnik diety. Jego właściwa podaż, szczególnie w okresie wzmożonego wysiłku, kiedy naturalnie rośnie też jego zapotrzebowanie, jest nie bez znaczenia, gdyż proteiny pełnią szereg istotnych funkcji w ludzkim organizmie, i tak też:
  • wchodzą w skład ciał odpornościowych,
  • budują mięśnie,
  • są składnikiem krwi, limfy, hormonów oraz enzymów trawiennych,
  • wspierają rozwój organizmu, jego wzrost i gojenie się ran.
Jak zatem widać, udział protein w codziennej diecie jest esencjonalny, a przecież to tylko niektóre z wielu zastosowań białek w organizmie. Należałoby jeszcze dodać o ich niemałym znaczeniu w treningu i korzyściach płynących z suplementacji białkiem, jednak i na to przyjdzie czas, tymczasem postaram się odpowiedzieć na jedno kluczowe pytanie, a mianowicie: Jakie białko wybrać?

Rodzaje odżywek białkowych

W sprzedaży dostępne są trzy rodzaje białek: koncentrat, izolat i hydrolizat. Różnią się one zawartością białka, ilością obecnych w nich “wypełniaczy”, okresem wchłaniania. Koncentraty, stosunkowo tanie i niewątpliwie najsmaczniejsze (dodatek substancji słodzących), są doskonałą propozycją dla początkujących sportowców. Udział białka plasuje się w nich w przedziale do 80%, zaś pozostałe składniki to węglowodany i tłuszcze, względnie dodatek kreatyny, witamin, aminokwasów rozgałęzionych itd. Ich minusem jest wydłużony czas wchłaniania, który wynosi nawet do 4 h, co jednak nie ma większego znaczenia w treningu amatorskim, stąd zaleca się go głównie nowicjuszom. Przykładowy koncentrat dostępny w ofercie sklepu Mamutpro >> Trec Whey 100  
Izolat białka to już droższy wydatek, jednak za wyższą ceną podąża także wyższa jakość, co potwierdzi każdy doświadczony sportowiec. Wartość pełnowartościowych protein w tej odżywce waha się na poziomie 80% - 95%, zaś pozostałe makroskładniki (cukier, tłuszcz) występują najczęściej w ilościach śladowych, co warunkuje niską kaloryczność preparatu, a my płacimy niemal za same białko, a to już coś! Kolejną zaletą izolatu, która stawia go ponad klasycznym koncentratem, jest szybsza wchłanialność (1h - 1,5h), co czyni go idealną propozycją w okresie okołotreningowym, gdyż szybko i docelowo odżywia komórki mięśniowe. Przykładowy izolat dostępny w ofercie sklepu Mamutpro >> BioTech USA Iso Whey ZERO  
Na koniec lider wśród odżywek białkowych - hydrolizat. Jest to odżywka, której wartość “czystego” białka może wynosić nawet 100%! Niestety, fakt ten determinuje zwykle wygórowaną cenę, przez co nie każdy będzie mógł pozwolić sobie na jego zakup, oraz… mdły smak. Czego się jednak nie robi dla idealnie wyrzeźbionej, zgrabnej sylwetki! Co zasługuje na uwagę, to bardzo szybkie tempo wchłaniania będące zasługą procesu hydrolizy, któremu zostały poddane ów białka. Dzięki niemu, długie łańcuchy peptydowe ulegają rozbiciu na krótsze, szybciej przyswajalne, czyniąc hydrolizat pozycją głównie dla zawodowych sportowców, dla których aspekt ten ma szczególne znaczenie. Przykładowy hydrolizat dostępny w ofercie sklepu Mamutpro >> Real Pharm Real Hydro 100 
odżywka białkowa dla kobiet
 

Jakie białko najlepsze dla kobiet?

Czy istnieje specjalna odżywka białkowa dla kobiet? O czym już mówiłam, proteiny same w sobie nie różnią się w takim stopniu, by wynikała konieczność ich podziału na te przeznaczone dla kobiet, oraz te dedykowane rodzajowi męskiemu. O wyborze białka idealnego decydują takie czynniki, jak: częstotliwość i poziom zintensyfikowania ćwiczeń, stopień zaawansowania treningu, a co najważniejsze - CEL. Co znacznie ułatwia sprawę, białko jest doskonałym wyborem zarówno, gdy budujemy masę, jak i wtedy, kiedy znajdujemy się na redukcji. Różnicom natomiast będą podlegać jego ilości w codziennej diecie, co jednak jest już kwestią bardzo indywidualną, i będą one zależeć od wyżej wymienionych, a także od: wieku, płci, masy ciała, stanu zdrowia itd. Podsumowując, wybór białka najlepszego jest silnie spersonalizowany, jednak - co nie budzi żadnych wątpliwości - odżywki białkowe są doskonałym uzupełnieniem codziennej diety i treningu tak mężczyzn, jak i kobiet. Koniec końców, nasze organizmy aż tak bardzo się od siebie nie różnią!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *