Zdrowe tłuszcze – podstawa każdej diety

Eliminowanie tłuszczu z diety, jest najgorszym możliwym pomysłem. Jest on niezbędny do poprawnego funkcjonowania organizmu, pracy gospodarki hormonalnej, stawów i rozpuszczania witamin z grupy A, D, E i K. Należy pamiętać jednak o tym, że rozróżniamy tłuszcze nasycone i nienasycone, z czego ta druga grupa powinna stanowić podstawę. Kwasy omega-3 i omega-6, trzeba odpowiednio zbilansować i pilnować ich ilość – mimo tego, że są one zdrowe, nadmiar może prowadzić do otyłości i problemów z nadwagą.

Gdzie szukać zdrowych tłuszczy

Każdy słyszał od rodziców za młodu, że jedząc ryby, będziemy zdrowi i silni – mieli oni rację, ponieważ im ryba tłustsza, tym zawiera więcej przeciwzapalnego kwasu omega-3. Najwięcej zdrowych tłuszczy można znaleźć w takich rybach jak: śledź, łosoś, dorsz, sardynki i makrela. Alternatywą są suplementy, zawierające kwas omega-3, jednak nie powinny stanowić one podstawy w zbilansowanej diecie.
zdrowe tłuszcze
Kwas omega-6, dostępny jest w olejach roślinnych, do których należą m.in: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, pestki i orzechy. Wystarczy dodać do swojej sałatki oliwy lub posmarować kromkę chleba masłem orzechowym, by dostarczyć nienasyconych kwasów tłuszczowych do organizmu.

Ile tłuszczu w diecie?

Nawet zdrowy tłuszcz jest wysoko kaloryczny, ponieważ 1 gram jest odpowiednikiem 9 kcal. Należy przyjmować go w ilości nieprzekraczającej 30% dziennego zapotrzebowania kalorycznego – czyli z każdego 1000 kcal w diecie, 300 powinny być pozyskane z tłuszczu. Omega-3 i omega-6 wymaga odpowiedniego zbilansowania na poziomie 1:5. Niestety w dalszym ciągu pierwszego jest zbyt mało, natomiast drugiego zbyt dużo i wszystko spowodowane jest niewielką ilością tłustych ryb w diecie statystycznego Polaka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *