Złoty środek suplementacji – czyli czym jest glutamina

Glutamina jest jednym z najpopularniejszych suplementów, niezbędnych podczas prowadzenia aktywnego trybu życia. Jest ona aminokwasem, występującym naturalnie w ludzkim organizmie, jednak wzmożony wysiłek fizyczny, choroby i stres, powodują niedobór tego elementu w organizmie.  

Czym jest glutamina?

Aminokwasy endogenne są produkowane samodzielnie przez organizm i nie trzeba dostarczać ich z pożywieniem lub suplementami. Glutamina jest jednym z 22 aminokwasów tworzących białka, niezbędne do regeneracji organizmu. Osoby aktywne fizycznie i umysłowo, potrzebują dużo większego zapotrzebowania L-glutaminy, więc producenci suplementów, znaleźli w swojej ofercie miejsca dla mono-preparatu. Korzyści z suplementowania są o wiele większe, należą do nich m.in.:

1.Poprawa stanu układu odpornościowego

Głównym produktem układu odpornościowego, jest wewnątrzkomórkowy utleniacz o nazwie glutation. Glutamina stanowi natomiast najważniejszy składnik w czasie jego produkcji.

2. Wsparcie procesów anabolicznych

Glutamina wspiera zwiększoną produkcję azotu. Sprzyja on procesom anabolicznym organizmu, więc jego obecność jest mile widziana w czasie budowy masy mięśniowej.

3. Eliminacja katabolizmu mięśniowego

Stanowi ona doskonały substrat do produkcji glukozy, więc utrata zbyt dużej ilości glikogenu mięśniowego po nadmiernym wysiłku, przestaje być straszna dla sportowców.

4. Poprawa pracy jelit

Posiada zbawienny wpływ dla jelit i układu pokarmowego, który wielokrotnie jest obciążony przez rygorystyczne i ciężko strawne diety. Przyjmowanie zimnych posiłków, wymaga od organizmu podjęcia dodatkowego wysiłku, który może obciążyć pracę żołądka.

5. Wsparcie w czasie regeneracji organizmu

Posiadając pozytywny wpływ na pracę organizmu, budowę beztłuszczowej masy mięśniowej i zatrzymanie procesów katabolicznych, będzie miała ogromny udział w czasie regeneracji. Pozytywnych skutków działania glutaminy jest o wiele więcej. Dbając o stan swojego zdrowia, warto wprowadzić ją do swojej codziennej suplementacji, gdyż wspiera ona cały organizm.

Węglowodany, czyli energia do działania

Węglowodany są jednym z trzech makroskładników, które powinny występować w zbilansowanej diecie. Dostarczają one do organizmu energii do dalszego działania i uzupełniają glikogen, nazywany również paliwem dla mięśni. Węglowodany to cukry, które dzielimy na proste i złożone – w zależności od długości ich łańcuchów. Dla osób dbających o sylwetkę są podstawą w czasie budowy masy mięśniowej, gdyż pobudza trzustkę do produkcji jednego z najbardziej anabolicznych hormonów – insuliny.

Jak uzupełniać węglowodany?

Węglowodany są największą grupą żywnościową i dostarczamy je z wielu źródeł. Węglowodany proste, znajdują się m.in. w takich produktach jak:
  • produkty pszenne (np. pieczywo),
  • owoce,
  • warzywa,
  • makaron i biały ryż,
  • słodzone napoje,
  • słodycze,
  • produkty mleczne.
Są one szybko przyswajalne przez organizm, dzięki czemu można spodziewać się błyskawicznego zastrzyku energii. Do węglowodanów złożonych należą m.in. takie produkty jak:
  • warzywa bogate w skrobię (m.in ziemniaki),
  • warzywa strączkowe,
  • produkty pełnoziarniste (np. makaron i ryż),
  • produkty kukurydziane.
Dzięki temu, że metabolizują się w wolnym tempie, można spodziewać się dużo dłuższego nasycenia i braku uczucia łaknienia. Dostarczają one również dużo dłużej energię, więc są doskonałym wyborem dla osób będących na diecie redukcyjnej. Organizm dąży do rozbicia węglowodanów i sprowadzenia ich do glukozy, więc wykorzysta on w czasie trwania procesu więcej energii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *