Agmatyna – co to jest i kiedy po nią sięgać?

Biorąc pod uwagę, jak wielki jest świat odżywek i suplementów diety, nie dziwi wcale fakt, że o wielu środkach nie słyszeliśmy bądź ich nazwy jedynie obiły nam się o uszy, koncentrując się na zaletach supli należących do najpopularniejszych i najczęściej kupowanych, jak białko czy kreatyna. To niekorzystne zjawisko, gdyż istnieje wiele innych preparatów, które mogą efektywnie wpływać na nasz trening. Jednym z nich jest mało popularna i większości nieznana agmatyna. Agmatyna jest związkiem naturalnie występującym w produktach pochodzenia zwierzęcego, w tym w produktach rybnych, i roślinnego. Stanowi uzyskiwaną w procesie dekarboksylacji pochodną argininy, oraz należy do grupy suplementów poprawiających wyniki w sportach wytrzymałościowo-siłowych. Wykorzystywana zarówno przez sportowców zawodowych, jak i rekreantów, agmatyna wykazuje szereg korzystnych właściwości, które zachęcają, by bliżej się jej przyjrzeć. O tym, czym agmatyna jest i jak dokładnie działa, piszę więcej poniżej.

Cudowny środek? TAK!

Agmatyna z pewnością zasługuje na to, by o niej wspomnieć. Dlaczego? Chociaż jest środkiem, o którym w sieci pisze się niewiele, a testy nad jej rozleglejszym działaniem są nadal w toku, już dziś wiemy o jej pozytywnym wpływie na trening, do którego zalicza się m.in. większa pompa mięśniowa. Stanowiąc ważną funkcję neuroprzekaźnika oraz będąc jednym z silniejszych prekursorów NO (tlenek azotu), agmatyna to z pewnością związek, któremu warto przyjrzeć się bliżej. O tym więcej poniżej.

Działanie agmatyny

Agmatyna wykazuje szereg właściwości, które sportowcy chętnie wykorzystują, twierdząc, iż środek odczuwalnie wpływa na wyniki ich treningów. Co więcej, pomimo, że mechanizm działania substancji jest wciąż nie do końca znany, tym czego jesteśmy dzisiaj pewni to fakt, że:
  • suplementacja środkiem wpływa na większą pompę,
  • poprawia ukrwienie układu mięśniowego,
  • inicjuje syntezę białek mięśniowych,
  • redukuje stres,
  • działa antydepresyjnie i przeciwdrgawkowo,
  • zapobiega powstawaniu udarów mózgu,
  • wspomaga terapie odwykowe,
  • reguluje ciśnienie,
  • pozytywnie oddziałuje na funkcje poznawcze mózgu,
  • prawdopodobnie wspiera proces lipolizy tłuszczów i redukcję.
Jak zatem widać, sporo korzyści, jak na jeden środek, a niewykluczone, że więcej ich czeka wciąż na odkrycie!

Wpływ na zdrowie

Wspomniane wyżej działanie przeciwdrgawkowe i antydepresyjne to nie koniec prozdrowotnych właściwości agmatyny! Należy również dodać o jej zdolnościach neuroprotekcyjnych, efektywnym zwalczaniu bólu pochodzenia neuropatycznego oraz działaniu przeciwlękowym.

Agmatyna - gdzie jej szukać?

Agmatyna występuje najczęściej jako dodatek do innych suplementów. Bardzo często dodawana jest do przedtreningówek jako składnik o pobudzającym działaniu, no-boosterów i stacków kreatynowych. Rzadko natomiast można ją spotkać sprzedawaną w formie odrębnego preparatu. Jej śladowe ilości możemy także znaleźć w produktach spożywczych, jak wino, piwo, mięso, ryby, a nawet kawa. Jednak, jak już wspomniałam - są to wartości zbyt małe, by miały większy wpływ na organizm.

Dawkowanie

W suplementacji sportowców sugeruje się spożywanie dawek nie przekraczających 1 g na porcję. Jest to ilość wystarczająca, by zaobserwować efekt zwiększonej pompy mięśniowej. Agmatynę możemy również stosować w celach terapeutycznych, by niwelować ból neuropatyczny. Wówczas, dawkę tę można zwiększyć. Podsumowując, agmatyna to związek o wielu twarzach, zaś jej suplementacja może odczuwalnie wpłynąć na poprawę naszych wyników w trakcie treningu, niezależnie od stopnia wytrenowania jednostki. Jeśli jednak pozostajemy wierni klasykom suplementacji, to już nasz wybór. Zawsze jednak warto przetestować dany środek na własnej skórze - a nóż okaże się być naszym nowym faworytem!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *